پرستاران بهانه‌ای برای جشن ندارند

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 126
باردید دیروز : 261
بازدید هفته : 489
بازدید ماه : 485
بازدید سال : 3219
بازدید کلی : 13841

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 126
بازدید دیروز : 261
بازدید هفته : 489
بازدید ماه : 485
بازدید کل : 13841
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : چهار شنبه 9 آذر 1401
نظرات

پرستاران بهانه‌ای برای جشن ندارند

 
 

محمد شریفی مقدم ۹ آذر همزمان با روز پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار ساعت سلامت افزود: پرستاران چند خواسته مشخص دارند. اول اجرای درست قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است، که دو سال است وعده اجرای آن را می‌دهند اما طرح غیر کارشناسی و پر از ابهام سازمان نظام پرستاری برای این قانون نارضایتی‌های زیادی را باعث شده است.

وی گفت: خواسته دوم پرستاران اجرای فوق العاده خاص است. مزایایی که در برخی دستگاهها اجرا شده اما در وزارت بهداشت اتفاق نیفتاده است و سوم استخدام نیرو و رفع کمبود شدید پرستار در بیمارستانهاست که باعث اضافه کاری‌های اجباری و فرسودگی شغلی پرستاران شده است.

دبیر کل خانه پرستار افزود: به رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر استخدام پرستار که به خصوص در یک سال گذشته اعلام شده، در یکسال گذشته نه تنها هیچ آزمون استخدامی برای پرستاران برگزار نشد بلکه حتی تعداد زیادی از پرستاران شرکتی و قراردادی ۸۹ روزه نیز بعد از کرونا اخراج شده‌اند.

چند شغله بودن پرستاران برای تامین معیشت

وی ادامه داد: فشارکاری سنگین و درآمد اندک، زندگی پرستاران را دچار آسیب‌های زیادی کرده است. بسیاری از پرستاران به علت حقوق اندک مجبورند در دو یا حتی سه شیفت، کار کنند، برخی از آنها راننده اسنپ شده‌اند و شبها در ماشین می‌خوابند و اصلا استراحت ندارند.

شریفی مقدم گفت: در چنین شرایطی برگزاری مراسم جشن روز پرستار چه مفهومی دارد. وعده رسیدگی به مطالبات پرستاران که از سوی مثلا سازمان نظام پرستاری مطرح می‌شود، در حد شعار باقیمانده است. مسئولان این سازمان فقط گزارش جلسات خود را منتشر می‌کنند و وعده‌هایی می دهند که در واقع هیچ کدام آنها عملی نشده است.

وی افزود: اجرای غیر کارشناسی قانون تعرفه گذاری نیز بر نارضایتی پرستاران افزوده است. قرار بود با اجرای این قانون عدالت در نظام سلامت برقرار و فاصله دریافتی پزشکان و پرستاران کم شود اما در عمل با افزایش دو برابری کارانه پزشکان از سقف ۶۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان این فاصله چندین برابر شد.

دبیر کل خانه پرستاران اضافه کرد: همزمان سقف کارانه پزشکان در مناطق محروم هم برداشته شد. تصمیماتی که در وزارت بهداشت به راحتی و با کمترین بروکراسی اداری انجام می‌شود اما وقتی می‌خواهند رقمی اندک به کارانه پرستاران در قالب قانون تعرفه گذاری اضافه کنند، کارها به سختی پیش می رود.

وی گفت: اجرای ناقص و غیر کارشناسی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باعث شده، کارانه پرستاران حتی در گروه پرستاری نیز غیرعادلانه شود. بعد از یکسال وعده و گزارش جلسات مکرر پیگیری‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، آیین نامه مصوب قانون تعرفه گذاری کنار گذاشته شد و به جای آن کارانه‌های قبلی پرستاران را با ضریب ۲.۲ به عنوان کارانه علی الحساب قانون تعرفه گذاری پرداخت کرده‌اند که هیچ مبنای مشخصی ندارد.

فاصله معنادار کارانه بین پرستاران

شریفی مقدم ادامه داد: با اجرای این قانون پرستارانی که قبلا مثلا در شهرستانها ۳۰۰ هزار تومان کارانه می‌گرفتند، کارانه آنها به حدود ۹۰۰ هزار تومان رسید و کارانه برخی مدیران پرستاری در تهران که قبلا تا ۱۵ میلیون تومان هم بود. به حدود ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی گفت: کارانه پرستاران با فرمول مبهم علی الحساب در طیفی بین یک تا ۳۰ میلیون تومان بین پرستاران متفاوت است و این مسئله بر میزان نارضایتی‌ها در پرستاران افزوده است.

دبیر کل خانه پرستار افزود: طرحی که سازمان نظام پرستاری برای اجرای قانون تعرفه گذاری مصوب کرد نیز به علت اشکالات فنی به سرانجام نرسید و عملا قابلیت اجرا ندارد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که ۱۵ سال پیش در سال ۱۳۸۶ در مجلس تصویب شد، کاهش فاصله درآمدی بین پزشک و پرستار و بهبود معیشت پرستاران بود. اما روند اجرای این قانون بر خلاف انتظار پرستاران است.

شریفی مقدم گفت: سازمان نظام پرستاری، سال گذشته وعده داد که با اجرای این قانون به طور میانگین کارانه پرستاران ماهانه ۳ میلیون تومان می‌شود. در حالی که همان زمان برخی پرستاران در بیمارستانهای تهران حدود ۲.۵ میلیون تومان کارانه می‌گرفتند البته میزان کارانه پرستاران در شهرستانها کمتر بود که با پرداخت علی الحساب، کارانه بسیاری از آنان به یک میلیون تومان هم نرسید.

بودجه اندک و فرمول مبهم قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

وی افزود: بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی که برای پرداخت کارانه پرستاران برمبنای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص داده شده، بسیار کم است و با انتظارات پرستاران همخوانی ندارد. این اعتبار باید سالها قبل اختصاص می‌یافت و اکنون با توجه به میزان حقوق و هزینه‌های زندگی این اعتبار جوابگوی اجرای قانون تعرفه گذاری نیست.

دبیرکل خانه پرستار گفت: اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی حتی برای پرداخت کارانه حدود ۱۲۰ هزار کادر پرستاری بیمارستانهای دولتی نیز کم است. در حالی که قرار است با این اعتبار کارانه حدود ۲۰۰ هزار پرستار در بخش دولتی، غیر دولتی، تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، بخش خصوصی و خیریه پرداخت شود و البته پرستاران مراکز غیر دولتی هنوز هیچ مبلغی بابت قانون تعرفه گذاری دریافت نکرده‌اند.

وی گفت: نظام پرداخت سیستم های سلامت در دنیا، متدهای مشخصی دارد. پرداخت حقوق ثابت و سیستم فی فور سرویس یا پرداخت به ازای خدمت از جمله روش‌های شناخته شده در دنیاست. اما سازمان نظام پرستاری، با طراحی خودش روش بسته خدمتی را به تصویب رساند که هیچ سابقه اجرایی در دنیا ندارد و برای پرستاران کاملا مبهم و غیرشفاف است.



تعداد بازدید از این مطلب: 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود