اجرای آئین نامه صلاحیت حرفه ای پرستاران متوقف شود/ضرورت اصلاح آیین نامه

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 208
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 310
بازدید ماه : 306
بازدید سال : 3040
بازدید کلی : 13662

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 208
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 310
بازدید ماه : 306
بازدید کل : 13662
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : یک شنبه 21 آذر 1396
نظرات

هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با صدور اطلاعیه ای خواستار شد؛


هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد خواستار توقف اجرای آئین نامه فعلی صلاحیت حرفه ای تا زمان اصلاح آن مطابق قوانین موضوعه و استانداردهای جهانی و کشوری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری متن کامل اطلاعیه به شرح زیر است:

 

پیروی اعلام اجرای آئین نامه صلاحیت حرفه ای  پرستاری  توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران  در راستای  ایفای وظایف خود مطابق بند 2 و 3 اهداف قانون این سازمان یعنی "تلاش برای حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری" و "کوشش در جهت برقراری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی و صنفی پرستاران" و نیز بند 5 وظایف و اختیارات سازمان مبنی بر "همکاری در تعیین استانداردهای خدمات و شرح وظایف رده های مختلف پرستاری"، موارد زیر را به استحضار جامعه بزرگ و پرتلاش پرستاری می رساند:

 

     1- پیگیری اجرای صلاحیت حرفه ای در حوزه پرستاری  کشور به منظور ارتقای خدمات پرستاری و حفظ حقوق متقابل مردم و پرستاری، به عنوان یکی از مطالبات هوشمندانه جامعه پرستاری اولین با توسط سازمان نظام پرستاری کشور با بهره گیری از نظرات تخصصی صاحبنظران پرستاری آغاز شد که در سال 93 به تدوین آیین نامه مربوطه و ارسال آن به وزارت بهداشت  برای ابلاغ انجامید.

 

     2- در آیین نامه فوق برمبنای استانداردهای جهانی و نیز کشوری، تایید صلاحیت حرفه ای با مشارکت موثر سازمان نظام پرستاری، هیئت ممتحنه و ارزشیابی پرستاری (بورد پرستاری) و معاونت پرستاری طراحی شده بود.

 

     3- در آیین نامه ابلاغی وزارت در سال 95، متاسفانه برخلاف استانداردهای جهانی و نیز معیارهای رایج کشور از جمله در اعطای صلاحیت حرفه ای پزشکی، روانشناسی و مهندسی، نقش موثر سازمان نظام پرستاری حذف و به یک حضور تشریفاتی تبدیل شده است. در عوض این نقش به سازمان نظام پزشکی، معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت تفویض شده است. طراحی آئین نامه جدید بدون درخواست نظراز سازمان نطام پرستاری به عنوان نماینده جامعه پرستاری، صورت گرفته است.

 

     4-  از آنجا که صلاحیت حرفه ای به منظور رعایت همزمان حقوق مردم و پرستاران اعطا می شود، با حذف نقش سازمان حرفه ای و دولتی شدن مطلق تایید صلاحیت حرفه ای پرستاری (که در تناقض با تعریف جهانی صلاحیت حرفه ای مبنی بر غیر دولتی بودن آن است)، این نگرانی جدی وجود دارد که صلاحیت حرفه ای یکسویه شده و حقوق پرستاران که با وجود تحمل فشار کاری زیاد مشغول ارائه خدمات شایسته در نظام سلامت هستند و نیز متقابلا حقوق مردم عزیز، در اجرای آن رعایت نشود.  

 

      5- اشکالات فوق در بدو ابلاغ آیین نامه در مردادماه 95، بصورت مکتوب و شفاهی به استحضار وزیر محترم بهداشت و معاون محترم پرستاری رسانیده شد که قول اصلاح موارد  قبل از اجرایی شدن آئین نامه داده شد.

 

     6- با توجه به اینکه متاسفانه ظاهرا آئین نامه مذکور بدون اصلاح لازم جهت اجرا به دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارسال گردیده، لازم است تاکید نماید که اجرای آن بصورت فعلی در تناقض با برخی قوانین بالادستی (از جمله  مصوبه هیات وزیران در جلسه مورخ 12 خرداد 92، قانون سازمان نظام پرستاری و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت) و قول های قبلی مبنی بر اصلاح آن می باشد.

 

      7-  سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از ارکان تایید صلاحیت حرفه ای پرستاری مطابق مقررات مجامع بین المللی پرستاری، با اجرای این آئین نامه به صورت فعلی مخالف بوده لذا از معرفی نماینده خود به وزارت خود داری نموده است. لذا هرگونه تایید صلاحیت حرفه ای بر مبنای این آئین نامه قابل تایید توسط سازمان نظام پرستاری نبوده و در مجامع بین المللی فاقد اعتبار خواهد بود. همچنین به لحاظ مغایرت با قوانین داخلی، اعتبار آن در مجامع داخلی هم مخدوش می باشد.

 

با توجه به موارد فوق و دغدغه های فراوان پرستاران سراسر کشور که در چند روز اخیر کرارا به این سازمان واصل شده است، ضمن درخواست توقف اجرای آئین نامه و برگزاری نشست کارگروه های تخصصی پرستاری برای اصلاح آن، از صاحبنظران پرستاری کشور، اعضای محترم هیات علمی، انجمن های علمی پرستاری، دانشجویان پرستاری و پرستاران پرتلاش بالینی می خواهیم با ارائه نظرات ارزنده خود، به اصلاح آئین نامه  مربوطه به منظور دستیابی به اهداف عالیه اجرای صلاحیت حرفه ای مبنی بر ارتقای ارائه خدمات استاندارد پرستاری به مردم عزیز کمک نمایند.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود