اجرای بزرگترین طرح ملی سلامت با چالش مواجه است/افزایش ناعادلانه تعرفه های پزشکی

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 193
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 295
بازدید ماه : 291
بازدید سال : 3025
بازدید کلی : 13647

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 193
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 295
بازدید ماه : 291
بازدید کل : 13647
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : یک شنبه 21 آذر 1396
نظرات
رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آبادان عنوان کرد؛

اجرای بزرگترین طرح ملی سلامت با چالش مواجه است/افزایش ناعادلانه تعرفه های پزشکی

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آبادان گفت: سومین سال اجرای طرح تحول نظام سلامت است، طرحی که بیشترین میزان از سرمایه های ملی برای تحقق اهداف آن هزینه شد و ایران را در زمره کشورهای پیشرو در جهان قرار داد و سلامت جزء 3 اولویت اول دولت پس از مسائل دفاعی و امنیتی قرار گرفت و از این منظر اتفاق بسیار میمون و مبارکی برای مردم و کشور بوده است.
 

کورش نادری در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری گفت: بزرگترین تحول در نظام سلامت که بی شباهت به انقلابی در این حوزه بوده است با چالشهای جدی روبرو می باشد که اگر سعی در اصلاح آن نشود ، تمامیت این طرح را با خطر جدی و دولت را با مشکلات و معضلات فراوان درگیر خواهد نمود که چند مورد از بارزترین آنها را بیان می کنم .

وی اظهار داشت: اجرای این طرح و انقلاب در حوزه سلامت بدون در نظر گرفتن توان مالی سازمان های بیمه بوده است و این طرح سازمان های بیمه و بخصوص سازمان تامین اجتماعی را با بزرگترین تهدید در طی سال های اخیر مواجه کرده است و این سازمان را به سمت ورشکستگی سوق داده است .  بدهی 14 هزار میلیارد تومانی سازمان های بیمه های پایه به بیمارستان های دانشگاهی کاملا موید همین مشکل بزرگ بیمه ها و از نقاط ضعف طرح تحول نظام سلامت می باشد .

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آبادان بیان کرد: افزایش 400 درصدی تعرفه های خدمات پزشکی و پرداخت های غیر متعارف به پزشکان با روح عدالت و انصاف در کشوری که میلیون ها نفر از مردم آن با حداقل حقوق امرار معاش می کنند درتعارض می باشد و این امر موجب افزایش شکاف طبقاتی شده است . امروز شاهداین هستیم که بیش از 90 درصد افرادی که دارای دریافتی های نامتعارف هستند ، پزشکان شاغل در نظام سلامت کشور می باشند !

وی یادآور شد: دریافتی و حقوق پزشکان پشتوانه قانونی ندارد و در حالی که بالاترین دریافتی در کشور طبق مقررات و قوانین کشور 20 میلیون تومان است ، شاهد آن هستیم که سیستم کارانه که زایده بخشنامه های داخلی وزارت بهداشت می باشد و توسط خود پزشکان و با در نظر گرفتن منافع صنفی ایجاد شده ، این اجازه را به پزشکان می دهد که بدون هیچ محدودیت و سقفی و بر اساس عملکرد تا هر میزانی از درآمد برسند و امروز شاهد هستیم تعدادی از پزشکان در سیستم دولتی دریافتی بالای 100 میلیون دارند و ظاهرا همه چیز کاملا قانونی می باشد . این شیوه پرداخت کارانه با عوارض و شکاف طبقاتی آن هیچ مورد مشابه در هیچ جای دنیا ندارد .

نادری خاطر نشان شد: در یک کلام بایستی گفت که بعضی از تصمیمات گرفته شده برای این طرح بزرگ ملی توسط وزارت بهداشت و مدیران نظام سلامت بیش از آنکه منافع ملی را تامین نماید منفعت جامعه پزشکی را تامین کرده است و عملا جامعه پزشکی تمام منافع این طرح بزرگ ملی را مصادره کرده است .

وی با اشاره به  این که 11 میلیون نفر با آغاز طرح تحول از خدمات رایگان بیمه سلامت استفاده کردند که اکثریت آنها افراد آسیب پذیر جامعه بودند و این امر کاملا مطابق با عدل و انصاف و حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده است  گفت: و متاسفانه در این میان شاید حدود 30 درصد افراد مشمول نیز بدون پرداخت حق بیمه از این امکان استفاده کردند و این امر هیچ توجیه قانونی نداشته است و هدر دادن منابع مالی محدود کشور بوده است .

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری عنوان کرد: با شروع طرح تحول حجم مراجعین به مراکز درمانی دولتی به طور چشمگیر افزایش یافت ولی متاسفانه نیرو و کادردرمانی مورد نیازبیمارستان ها و بخصوص کارکنان پرستاری افزایشی پیدا نکرد و این امر موجب استهلاک بیشتر نیروهای درمانی و کاهش کیفیت خدمات درمانی ارائه شده بوده است .

وی در خصوص پرداخت کارانه به پزشکان در این طرح افزود: با اجرای طرح تحول و از آنجا که ملاک پرداخت به پزشکان کارانه بر اساس عملکرد می باشد ، شاهد افزایش بی رویه اقدامات القایی و فاقد نیاز علمی برای بیماران جهت افزایش درآمد پزشکان بوده ایم و این امر باعث شد که هزینه های اجرای این طرح بزرگ ملی از پیش بینی های اولیه بسیار بیشتر شود . در حالی که در کشورهای پیشرفته با کاهش ضریب اشغال تخت سعی می شود بیماران به صورت سرپایی در منزل درمان شوند و این امر راحتی و آسایش بهتر برای بیمار و خانواده وی می باشد واز تحمیل هزینه اضافه به بیماران ، سازمان های بیمه گر و دولت جلوگیری می کند ولی امروز شاهد آن هستیم  که در کشورمان برخلاف این رویه اکثر بیمارستان ها با ضریب اشغال تخت بالای 70 درصد مشغول به کار می باشند و این هزینه های فزآینده برای کل کشور و جامعه می باشد .

نادری تصریح کرد:عدم توجه به مسئله مهم بهداشت و پیشگیری نیز از نقاط ضعف مهم این طرح بزرگ ملی می باشد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که کسب نتیجه مثبت از برنامه ها و کارهای  بهداشتی طولانی مدت می باشد و تبلیغاتی کمتری در این رابطه می توان انجام داد.

وی با ارائه مثال هایی به بررسی مشکلات این طرح پرداخت: میزان سزارین در کشور کاهش یافته بود  ولی پس از 3 سال از شروع طرح تحول نظام سلامت همچنان با  نورم جهانی قابل قبول فاصله قابل توجه ای دارد .  کیفیت خدمات پزشکی علی رغم هزینه های سرسام آور آن ، وقت و انرژی انجام این طرح بزرگ ملی و تبلیغات گسترده برای آن تفاوت معناداری پیدا نکرده است  وبیشتر شاهد افزایش کمیت خدمات بوده ایم .

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آبادان  به اهداف طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: یکی از اهداف این طرح ملی قطع کردن پول های زیرمیزی توسط پزشکان بود که علی رغم کاهش این مورد هرگز موفق به جلوگیری از آن نشده اند . از اهداف دیگر  طرح تحول کاهش پرداخت هزینه های درمان توسط بیماران بوده است و این امر هرگز محقق نشد و با افزایش لجام گسیخته تعرفه های پزشکی قدرمطلق پرداخت مردم هم در بخش دولتی افزایش یافت و هزینه های درمان در بخش خصوصی کمر اکثریت مردم را شکسته است و عملا یا اکثریت مردم نبایستی از خدمات بخش خصوصی استفاده نمایند و یا بایستی هزینه های سرسام آور آن را به سختی تحمل نمایند .

وی در پایان افزود: علی رغم آنکه پیشرفت های خوبی در بعضی از آیتم ها ، استانداردها و مولفه ها ایجاد شده است و این موارد ایجاد رضایت نسبی در بین مردم بوجود آورده است ، ولی با توجه به هزینه ها ، وقت ، انرژی و تبلیغات گسترده دولت و نظام سلامت ،  نتوانستیم بهره وری و اثربخشی لازم را ازاین طرح بزرگ ملی به دست آوریم و همچنان چالش های پیش رو زنگ خطر جدی برای کشور می باشد و اگر این مشکلات و معضلات حل نشود ، سرنوشتی مشابه پرداخت های یارانه های مستقیم به مردم بر اقتصاد کشور خواهد داشت و دیر یا زود دولت را برای تامین منابع مالی عظیم آن بر سر دوراهی ادامه و یا توقف این طرح بزرگ ملی قرار خواهد داد .



تعداد بازدید از این مطلب: 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود