حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر: پول دیگری برای تزریق به بخش سلامت وجود ندارد

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 236
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 338
بازدید ماه : 334
بازدید سال : 3068
بازدید کلی : 13690

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 236
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 338
بازدید ماه : 334
بازدید کل : 13690
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : شنبه 13 آذر 1396
نظرات

حدود 3 ماه است که کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس بررسی جزئیات این لایحه مهم را در دستور کار قرار داده است. لایحه‌ای با 35 بند که خیلی پیش‌تر و حتی در مجلس نهم باید به تصویب می‌رسید ولی امروز همچنان در پیچ‌وخم کارگروه‌ها و مباحث جنجالی مجلس دهم دست به دست می‌شود. نمایندگان ملت معتقدند در راه تصویب برخی از مواد این لایحه گره‌های کوری وجود دارد که هنوز موفق به بازکردن آنها نشده‌اند. مواد مربوط به نظام سلامت کشور، از این دسته هستند. به‌خصوص در میان بندهای مواد 18 و 19 لایحه، آن بخش که به تولیت نظام سلامت و انتقال سازمان بیمه‌ سلامت و شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت برمی‌گردد، بیشترین چالش‌ها را در صحن کمیسیون تلفیق به‌وجود آورده است. هرچند که این انتقال با رای منفی اعضای کمیسیون مواجه شد، اما پیشنهاد تازه‌ای که با محوریت ایجاد وزارت سلامت و رفاه اجتماعی به کمیسیون راه یافت، بازی را به وقت اضافه کشاند و کنترل منابع مالی نظام سلامت را همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی گذاشت. 
از سویی دیگر وقتی در آخرین روز از هفته گذشته رئیس‌جمهوری در مشهد مقدس از تقدیم لایحه بودجه 320 هزار میلیارد تومانی سال 96 ظرف مدت 3 روز به مجلس خبر داد، نگرانی‌ درباره عدم تصویب به موقع برنامه ششم توسعه شدت بیشتری گرفت. برنامه‌ای که می‌بایست به عنوان یک سند بالادستی، نقشه راهی باشد برای تصویب بودجه سالیانه کشور ولی همچنان در سایه اختلافات بین دولت و مجلس و بخش‌های مختلف دولت با یکدیگر بلاتکلیف مانده است. البته رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم به پایان بررسی این لایحه تا پایان ماه جاری خوش‌بین است و اعتقاد دارد لایحه بودجه 96 کل کشور باید براساس برنامه ششم توسعه به عنوان سند بالادستی تنظیم شود. حمیدرضا حاجی‌بابایی علت طولانی شدن تصویب نهایی این لایحه را تاخیر دولت در ارایه لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس می‌داند و می‌گوید: «دولت راهی جز ارائه لایحه بودجه 96 کل کشور بر اساس برنامه ششم ندارد.»
اما برخی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق هم به پایان یافتن بررسی برنامه ششم توسعه قبل از ارائه لایحه بودجه خوش‌بین نیستند و ضمن ابراز تاسف، اذعان می‌کنند که بودجه سال 96 کشور باید بدون درنظر گرفتن برنامه ششم توسعه به تصویب برسد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی از این دسته نمایندگان است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی سپید اظهار داشت: «آغاز این مشکل از اینجا بود که دولت از ابتدا بنایی بر ارائه برنامه نداشت و بیان می‌کرد که نیازی نیست برنامه به تصویب مجلس برسد و خود ما در دولت برنامه را تهیه کرده و بر اساس آن عمل خواهیم کرد. درحالی‌‌که این استدلال، درست نبود. به دلیل اینکه قانون برنامه پنج‌ساله، یک چهارم چشم‌انداز بیست‌ساله کشور است و قانون بودجه هم یک پنجم برنامه پنج‌ساله کشور است. بنابراین همه اینها با هم مرتبط هستند.» نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار با انتقاد از اینکه دولت تکلیف خود مبنی بر ارائه به موقع برنامه ششم توسعه را انجام نداده است، روندی که این لایحه تا امروز طی کرده را تشریح کرد. وی به ارائه یک برنامه مختصر و ناقص به مجلس نهم، برگشت خوردن این لایحه به دولت، بازگشت همان لایحه با یکی دو تغییر جزئی به مجلس دهم و نهایتا بررسی لایحه‌ای با 35 ماده در کمیسیون تلفیق اشاره کرد و گفت: «در بررسی این لایحه هم هرچه جلوتر می‌رویم، به مشکلات بیشتری برخورد می‌کنیم. چون اگرچه بعد از نامه رئیس مجلس به مقام معظم رهبری و کسب تکلیف از ایشان دولت نام «لایحه برنامه ششم» بر این مواد سی‌وپنج‌گانه خود گذاشت اما این لایحه مانند کتابی است که چند صفحه از ابتدا، چند صفحه از وسط و چند صفحه از آخر را نداشته باشد. یعنی از یک نقطه شروع نمی‌شود و به نقطه دیگری ختم شود.» حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: «مواد مربوط به سلامت هم در این لایحه به همین ترتیب است و از جامعیت لازم برخوردار نیست. به همین دلیل تا امروز به سرانجام نرسیده و در نهایت هم به کارگروه ویژه‌ای سپرده شده است.» 
مصوبات کمیسیون تلفیق درباره نظام سلامت، قطعی نیستند
عضو کمیسیون تلفیق برنامه ششم تصریح کرد: «البته به جز مواردی که در ارتباط با تجمیع منابع بیمه‌ها بوده و به کارگروه ویژه سپرده شده، ما در کمیسیون تلفیق چند بند در ارتباط با نظام سلامت را به تصویب رسانده‌ایم اما نمی‌توان گفت که این مصوبات قطعی هستند و اگر بخواهیم بودجه کشور را بر اساس این مصوبات بررسی کنیم، چه‌بسا برخی از این مصوبات در شورای محترم نگهبان مورد تایید واقع نشود و همین مسئله باعث یک ناهمگونی مجدد می‌شود که قطعا برای اداره بخش سلامت کشور هم می‌تواند مضر باشد.» 
حاجی دلیگانی با اشاره به مشکلاتی که در تامین منابع مالی بیمه‌ها و درنتیجه کلیت نظام سلامت کشور به‌وجود آمده، تامین منابع بیشتر را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: «درواقع منبع مالی دیگری وجود ندارد که بخواهیم بیش از این به بخش سلامت تزریق کنیم.» وی افزود: «متاسفانه بودجه جاری کل کشور و بخش سلامت در این 3 سال گذشته چندین برابر شده است. اما با وجود این افزایش، انتظار نمی‌رفت در شرایطی که درآمد کشور و فروش نفت وضعیت خوبی نداشت، شاهد این حجم افزایش در هزینه‌های جاری باشیم که امروز از عهده تامین منابع آنها برنیاییم.» 
از کارگروه ویژه خبر تازه‌ای نیست برای کسب اطلاع از روند بررسی پیشنهاد تشکیل وزارت رفاه و سلامت در کارگروه ویژه کمیسیون تلفیق هم با سخنگوی این کمیسیون تماس تلفنی برقرار کردیم اما محمد خدابخشی با بیان اینکه در هفته گذشته مجلس تعطیل بوده، اعلام اخبار تازه از این کارگروه را به بعد از جلسه عصر امروز (شنبه) موکول کرد. 
شعیب شاه‌زمانی

 



تعداد بازدید از این مطلب: 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود