نقدهای کارشناسی‌تان را پذیرا نیستیم

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 48
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 150
بازدید ماه : 146
بازدید سال : 2880
بازدید کلی : 13502

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 150
بازدید ماه : 146
بازدید کل : 13502
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : شنبه 13 آذر 1396
نظرات

طرح تحول سلامت و پیرو آن تجمیع بیمه‌ها پتانسیل رقم زنی اتفاقات و تحولات شگرفی را در سطوح عام و متکثر جامعه داشته و دارند و پروژه‌های ملی محسوب می‌شوند. با این دایره شمول گسترده و تاثیر و تبعات بسیار، طبیعی و بدیهی است که کارشناسان حوزه‌های مختلف با توجه به دانش، تخصص و توانمندی خود از سر دغدغه‌مندی منافع ملی به این مقولات ورود کرده و نظرات کارشناسی و تخصصی خود را مبذول دارند. از اساس هم یکی از راه‌های معقول انسجام‌بخشی به هر طرح و ایده‌ای همین ابراز نظرات کارشناسی اهالی فن و نگاه آنان از زوایای مختلف به موضوع است و در همه جای دنیا نه‌تنها هزینه‌های هنگفتی برای به میدان آوری متخصصان برای ابراز نظر در مقولات خطیر و ملی، در دستور کار مسئولین است که همواره آنان سعی می‌کنند با تکریم و احترام جامعه نخبگان را جلب و جذب به حضور در این عرصه‌ها کنند، حال اما نکته جالب‌توجه و مایه تامل آن است که مسئولین وزارت بهداشت پس‌ازآنکه تنی چند از اقتصاددانان برجسته کشور همچون محسن رنانی و فرشاد مومنی به اظهارنظر در خصوص طرح تحول سلامت و تجمیع بیمه‌ها پرداخته‌اند، به‌جای آنکه با روی گشاده به استقبال این انتقادات رفته و نقاط ضعف و قوت خود را محک بزنند و از طرف دیگر اگر ایرادات را وارد نمی‌دانند به شکل مستدل و منطقی پاسخ‌های خود را مبذول دارند، با ادبیاتی ناشایست و متفرعنانه سخن گفته و یکی از مسئولین وزارت بهداشت گفته است: «متاسفم کسانی که نام خود را اقتصاددان می‌گذارند، روی این اطلاعات ناقص، تحلیل اقتصادی انجام می‌دهند.» البته این تنها اظهارنظر نابردبارانه و منفی رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت به انتقادات نبوده واو به روزنامه‌های منتقد نیز تاخته است. 
گارد منفی علیه رسانه‌های پرسشگر
سوم آبان ماه سال جاری بود که روزنامه سپید با استناد به گزارش رسمی مرکز بودجه و پایش عملکرد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت که تحت عنوان: «وضعیت عملکرد مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و بیمارستان‌های تابعه در سال مالی 94 » انتشاریافته بود به سپرده‌گذاری 2500 میلیاردی دانشگاه‌های علوم پزشکی در بانک‌ها با سود 20 درصدی اشاره کرد. گزارشی که واکنش‌های متعددی در پی داشت اما اصل موضوع و دریافت سود مورد تشکیک قرار نگرفت بلکه قائم‌مقام وزارت بهداشت تاکید کرد که این لفظ سپرده‌گذاری درست نیست و این طبیعی است که با توجه به پرداخت‌های ماهیانه و دریافتی‌های روزانه مبالغی در حساب‌های بانکی باقیمانده و بانک‌ها به آن سود بپردازند. بعدتر چندین نماینده مجلس ازجمله عبدالرضا مصری به این موضوع استناد و به انتقاد از وزارت بهداشت پرداختند و پیرو آن چند اقتصاددان منتقد نیز این عملکردها را نادرست خواندند و البته اصل انتقاد آنان به سیاست‌های کلان وزارتخانه در تجمیع بیمه‌ها معطوف بود. حال مسعود ابوالحلاج، رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت ضمن تکذیب کلیت این ماجرا آن‌هم یک ماه و نیم بعد از انتشار خبر به روزنامه انتشاردهنده این خبر تاخته و در جملاتی جالب‌توجه گفته است:« وزارت بهداشت، گزارشی از فعالیت مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی را به‌صورت داخلی تهیه و درباره آن تحلیلی برای مدیران ارائه داده بود که یک روزنامه حوزه پزشکی با دسترسی به اسناد داخلی و بدون اجازه و بر اساس تحلیل‌های غیرحرفه‌ای و رویکرد منفعت طلبانه خود این مطلب را منتشر و افکار عمومی را متشنج کرد.» ایشان البته نگفته‌اند این گزارش آیا مهر محرمانه داشته است؟ آیا ایشان از رویکردهای حرفه‌ای رسانه‌ای مطلع است و از اساس از روزنامه‌نگاری پرسشگرانه چیزی می‌داند؟آیا برای سوال در خصوص یک گزارش رسمی که هیچ قید محرمانه‌ای ندارد باید اجازه گرفت؟ حال اینکه ایشان ازآنجاکه تحلیل و خبر ارائه‌شده را همسو با تمایلات خود نمی‌داند، با برچسب‌های نامناسبی چون « تحلیل‌های غیرحرفه‌ای و رویکرد منفعت طلبانه» سعی در تخطئه و زیر سوال بردن روزنامه پرسشگر را دارد از آن مواردی است که نشان‌دهنده سعه‌صدر و استقبال مسئولین وزارت بهداشت از نقد سازنده در عصر ارتباطات که هیچ‌چیز از نظرگاه مردم پنهان نمی‌ماند، است و البته حکایت از چنته خالی آنان برای پاسخگویی منطقی و مستدل درباره این موضوع دارد. 
نخبگانی که نا مطلع و بی‌سواد می‌شوند 
یکی از تفاوت‌های دولت تدبیر و امید با دولت پیشین که همواره مورد تاکید و تصریح رئیس‌جمهوری قرارگرفته، بهره‌گیری از نظرات کارشناسی و میدان‌دهی به نخبگان حوزه‌های مختلف در این دولت است. حال گمان نمی‌کنیم که کسی در تخصص و تبحر اقتصاددانانی چون رنانی و مومنی و اشراف و تسلط آنان بر حوزه‌های اقتصادی شک و شبهه‌ای داشته باشد و مشخص نیست چرا مقام محترمی که در حوزه اقتصادی وزارت بهداشت سمت دارد و علی‌القاعده با توجه به حیطه کاری خود ناآشنا با این افراد نیست چرا با ادبیاتی نادرست و غیر سازنده به استقبال انتقاد اقتصاددانان رفته و تاکید کرده است: «بزرگنمایی بودجه جاری 2500 میلیارد تومانی وزارت بهداشت منشا سیاسی دارد و متاسفم کسانی که نام خود را اقتصاددان می‌گذارند، روی این اطلاعات ناقص، تحلیل اقتصادی انجام می‌دهد .» این مقام محترم از یک‌طرف همه سوابق و عقبه علمی و پایگاه و جایگاه کارشناسی این افراد را زیر سوال برده و تاکید دارد که آنان نام خود را اقتصادان می‌گذارند! ازنظر ایشان گویا هرکسی مخالف نظر ایشان سخن بگوید، مطلع و آگاه نیست!، از طرف دیگر ایشان در سهل‌الوصول‌ترین کار با زدن برچسب «سیاسی» سعی می‌کند از زیر بار انتقادات فرار کند و انتقادات را توامان با غرض و مرض عنوان کند. او همچنین نمی‌گوید که آیا ممکن است چهره‌های مطلع و آگاهی همچون این اقتصاددانان با سوابق روشن و جایگاه علمی مشخص بدون علم و اطلاع نسبت به موضوعی به‌یک‌باره وارد گود شده و به اظهارنظر پیرامون موضوعاتی چنین مهم و خطیر بپردازند؟!.
درنهایت ...
این‌گونه واکنش‌ها به‌خوبی نشان‌دهنده آن است که برخی مسئولین وزارت بهداشت تاب و تحمل انتقادپذیری ندارند و از طرف دیگر شان و اعتبار لازم را برای نخبگان و متخصصین قائل نبوده و تنها نظر و رای خود را درست دانسته و غیر آن را بر‌نمی‌تابند. روند و رویه‌ای که بی‌گمان به کژ راه‌های ژرف منتهی شده و در پروژه‌های ملی چنین خودرایی‌هایی تبعات و هزینه‌های هنگفتی برای مردم در پی خواهد داشت. کاش وزیر بهداشت که حضور در رسانه‌ها و ارتباط با مخاطبان را بسیار قدر نهاده و بدان اهتمام ویژه و هرروزه‌ای دارند کمی هم اصل نقدپذیری و توجه به خرد جمعی و نظرات کارشناسی را به بدنه حوزه وزارتی خود گوشزد می‌کردند. 
رضا رئیسی



تعداد بازدید از این مطلب: 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود