مراقبت موردی شیوه‌ای برای تقسیم کار پرستاران

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 113
باردید دیروز : 261
بازدید هفته : 476
بازدید ماه : 472
بازدید سال : 3206
بازدید کلی : 13828

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 113
بازدید دیروز : 261
بازدید هفته : 476
بازدید ماه : 472
بازدید کل : 13828
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : شنبه 29 آبان 1396
نظرات

علی‌اشرف رحمان‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به روش مراقبت وظیفه‌ای (نوع دیگری از مراقبت) اظهار کرد: این روش یک شیوه تقسیم کار در پرستاری است که بر اساس آن همه مداخلات پرستاری به‌صورت جداگانه در میان پرستاران حاضر در نوبت کاری تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: منظور از نوبت کاری مدت زمان حضور روزانه پرستار در محل کارخود بر اساس برنامه ماهیانه بخش است که شامل نوبت های کاری صبح، شب وعصر، صبح شب و.. می‌باشد.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور در تعریف سیستم اچ‌آی‌اس نیز گفت: سیستم اطلاعات بیمارستانی یا اچ‌آی‌اس یک نرم‌افزار جامع برای یکپارچه‌سازی اطلاعات مربوط به بیمار جهت ارسال و تبادلات اطلاعات جامع بیمار میان بخش‌ها و سایر مراکز درمانی به‌منظور تسریع در فرایند مراقبت و درمان بیمار، بهبود کیفیت، افزایش رضایتمندی، و کاهش هزینه‌هاست.

رحمان‌پناه افزود: براساس ماده دو پرداخت به شیوه مراقبت موردی همه بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی درمانی دولتی و غیر دولتی تابعه دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مشمول این برنامه هستند.

وی ادامه داد: براساس ماده ۳ نیز سرپرستاریا مسئول شیفت موظف است بر حسب وضعیت بیماران و سطح مراقبت مورد نیاز آن‌ها، تخصص و تجربه پرستاران و با رعایت اصل عدالت بیماران را میان پرستاران حاضر در هر نوبت کاری تقسیم و برای هر بیمار پرستار مسئول مشخصی تعیین کند.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور یادآور شد: ماده ۴ می‌افزاید به‌منظور ثبت پرستار مسئول هر بیمار درنوبت‌های کاری متفاوت، ضروری است برای همه پرستاران کارتابل اختصاصی در سیستم اچ‌آی‌اس ایجاد تا امکان مستندسازی اطلاعات مربوط به بیماران فراهم شود.

رحمان‌پناه افزود: در این شیوه مراقبت ضروری است در هر نوبت کاری، پرستار مسئول هر بیمار به وی معرفی و در تابلو مشخصات بیمار نام پرستار مسئول زیر نام پزشک معالج ثبت شود. هم‌چنین در تعیین پرستار مسئول هر بیمار تقسیم کارها باید طوری باشد که حتی الامکان کمترین تغییر در پرستار مسئول هر بیمار طی مدت بستری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در این شیوه مراقبت معرفی خود به بیمار، پاسخگویی به موقع به نیازهای مراقبتی بیمار، بررسی وضعیت بیمار، تدوین و اجرای برنامه مراقبت پرستاری بر اساس فرایند پرستاری و ثبت در فرم های مربوطه، تعامل با پزشک معالج و سایر اعضاء تیم درمانی به منظور ایجاد هماهنگی و پیگیری اقدامات تشخیصی، درمانی و …، ارائه آموزش خود مراقبتی به بیمار در طول دوران بستری و هنگام خروج از بخش، تدوین برنامه ترخیص بیمار به هنگام ترخیص بیمار از بیمارستان و ثبت همه اقدامات پرستاری مطابق شرح وظایف مصوب پرستار از شرح وظایف پرستار مسئول است.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور یادآور شد: در ماده ۱۰ این شیوه مراقبت تأکید شده است : در مراکزی که به‌علت کمبود پرستار، همکاران با مدرک بهیاری در ارائه خدمات پرستاری همکاری می‌کنند، سرپرستار یا مسئول شیفت می‌تواند مسئولیت مراقبت از یک یا چند بیمار را بر اساس سطح تخصص مورد نیاز و در حیطه شرح وظایف مصوب به بهیاران واگذار کند و ارائه مراقبت‌های پرستاری خارج از شرح وظایف مصوب بهیاران، به عهده پرستار دیگری به انتخاب مسئول شیفت خواهد بود. در این صورت هر فرد مسئول ثبت فعالیت‌های انجام شده توسط خود است.

رحمان‌پناه افزود: در ماده ۱۱ این شیوه مراقبت آمده است مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل در بخش با سر پرستار و سوپروایزرها، در بیمارستان با مدیر خدمات پرستاری بیمارستان(مترون) و در دانشگاه با مدیر امور پرستاری/ رئیس اداره پرستاری دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: براساس ماده ۱۲ نیز مدیر پرستاری دانشگاه موظف است هر سه ماه یکبار گزارش کاملی از وضعیت اجرای این دستورالعمل به معاونت پرستاری وزارت منعکس کند.



تعداد بازدید از این مطلب: 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود