جامعه شناخت کاملی از نقش پرستاری ندارد/برخورد با مراکز غیرمجاز خدمات پرستاری

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 145
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 247
بازدید ماه : 243
بازدید سال : 2977
بازدید کلی : 13599

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 145
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 247
بازدید ماه : 243
بازدید کل : 13599
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : پنج شنبه 27 آبان 1396
نظرات

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان پرستاری، نشست هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان با مسئولین مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل، در سالن اجتماعات نظام پرستاری برگزار شد.

عباس اسکندری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان، به نقش مسئولین مراکز ارائه خدمات پرستاری در ارتقاء جایگاه اجتماعی و هویت حرفه ای و معرفی نقش های مختلف  پرستاران در جامعه تاکید کرد و گفت: متاسفانه هنوز مردم شناخت کاملی از پرستاری و نقش های مختلف آن در جامعه ندارند.

وی افزود: یکی از انتظاراتی که از مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل داریم، معرفی صحیح پرستار و نقش های آن در جامعه با هدف ارتقاء جایگاه اجتماعی پرستار است و از این مراکز انتظار می رود اجازه ندهند افراد غیر پرستار و غیر حرفه ای در شرح وظایف حرفه ای پرستاران دخالت کنند. 

اسکندری، شیوع بیماری های مزمن، تغییر سبک زندگی، افزایش جمعیت سالمندی، هزینه های سنگین درمان در بیمارستان ها، کمبود تخت بیمارستانی و کمبود نیروی انسانی را به عنوان  علل افزایش نیاز مردم به ارائه خدمات پرستاری در منزل معرفی نمود و گفت: متاسفانه چون به دلایلی این نیازها به روش اصولی و صحیح از طرف مراکز مجاز ارائه خدمات پرستاری برطرف نمی شود افراد غیر حرفه ای و غیر پرستار و بدون مجوز و فقط با داشتن یک خط تلفن در صدد برطرف نمودن این نیازها هستند و به این روش هویت و کیان حرفه ای و جایگاه اجتماعی پرستار را زیر سئوال می برند.

وی افزود: متأسفانه این مراکز تا امروز از طرف مسئولین چندان حمایت نشده اند و دارای مشکلاتی از جمله نبود آیین نامه دقیق و قوی، نبود تعرفه های بروز و عدم پوشش بیمه ای خدمات ارائه شده و عدم تعلق تسهیلات  و...، هستند که این عوامل  باعث بی انگیزگی و غیر فعال شدن این مراکز شده است. ولی در حال حاضر با پیگیری های سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری شاهد پیشرفت هایی در این زمینه هستیم.

در این نشست که با استقبال مسئولین مراکز مجاز ارائه خدمات پرستاری روبرو شد، مسائل و مشکلات خدمات پرستاری در منزل مورد تاکید قرار گرفت.
۱- موازی کاری و همپوشانی فعالیت برخی شرکت ها و موسسات با این مراکز
۲- عدم اجازه و یا ایجاد فضای مناسب برای تبلیغات این مراکز
۳- عدم اجازه انجام برخی اقدامات اولیه محدود در محل دفاتر این مراکز
۴- عدم قبول و یا نداشتن امتیاز خاص برای پروانه های صادر شده این مراکز
۵- عدم پاسخگویی این مراکز در طول شبانه روز
۶- مشکلات مربوط به محدوده طرح ترافیک
۷- مشکلات مربوط به بیمه مسئولیت حرفه ای کارکنان و بیمه مسئولیت مسئول فنی این مراکز
۸- فعالیت افراد فاقد مجوز و فاقد صلاحیت حرفه ای و اخلاقی در این زمینه و عدم نظارت و کنترل آنها از طرف مسئولین امر و عدم اطلاع کافی شهروندان

در ادامه پیشنهادهایی از طرف اعضای هیئت مدیره و مسئولین حاضر در جلسه ارائه شد:
۱- اطلاع رسانی و آگاه نمودن مردم از فعالیت های این موسسات از طریق صدا و سیما، چاپ نشریات و فصلنامه ها، ایجاد سایت و نیز استفاده از شبکه های اجتماعی مربوط به سازمان نظام پرستاری
۲- فراهم شدن امکان تبلیغات در مراکز درمانی با مجوز معاونت درمان وزارت بهداشت
۳- ایجاد ترمینال مرکزی و سیستم ارجاع بین این موسسات همانند مرکز اورژانس ۱۱۵
۴- انجام فعالیت های صرفاً تخصصی بر اساس شرح وظایف مربوطه و نیز آموزش محور بودن این خدمات
۵- تهیه لیست مراکز مجاز و اطلاع رسانی عمومی
۶- انعکاس مشکلات مطرح شده به مسئولین حوزه سلامت
۷- برگزاری جلسات مستمر و مشترک با سازمان نظام پرستاری ، سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان و پیگیری مسائل و مشکلات مطرح شده و ارائه راهکارهای مناسب برای ارائه هرچه بهتر این خدمات به همشهریان
۸- فراهم کردن شرایط اعتبار و پرداخت تسهیلات بانکی با ارائه مجوز
۹- ایجاد یک کمیته علمی و آموزشی بین این موسسات و سازمان

در پایان جلسه نقطه نظرات مهمی از طرف اعضای هیئت مدیره مبنی بر ارتقاء دانش کارکنان، انجام بیمه مسئولیت و امکان بروز خطاهای پزشکی و درمانی کارکنان و شکایات مطرح شده در این زمینه ، راه های معرفی و شناخت صلاحیت حرفه ای و اخلاقی نیروها و نیز همکاری و هماهنگی و عملکرد مناسب این  مراکز و حمایت و تقویت یکدیگر به جای رقیب بودن با توجه به رشد جامعه سالمندی و شیوع بیماری های مزمن و نیاز روز افزون مردم به این خدمات، و همچنین توجه به دو موضوع پرستار و مراقب و تفکیک آنها از یکدیگر از بهترین راه ها برای معرفی و توسعه فعالیت های این مراکز به جامعه است که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود