لزوم وجود «پرستار قانونی» در نظام سلامت کشور

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 160
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 262
بازدید ماه : 258
بازدید سال : 2992
بازدید کلی : 13614

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 160
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 262
بازدید ماه : 258
بازدید کل : 13614
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : یک شنبه 23 آبان 1396
نظرات

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری ، دکتر ژاله عزتی در همایش اعضای هیئت انتظامی سراسر کشور که صبح امروز در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، اظهار داشت: پرستار قانونی شاید سریع ترین تخصص در حال رشد پرستاری در سراسر جهان باشد که طرفدارانی در میان پرستاران بالینی و آینده نگر دارد . پرستار قانونی با داشتن زیر گروه های بسیار ، نقش های متنوعی برای پرستارانی که به مسائل قانونی ، علاقه دارند ایجاد کرده است . موقعیت های آموزشی بسیاری از جمله ارشد، دکتری و پرستار متخصص در این حیطه در حال رشد است.

وی افزود: این خبر خوب برای پرستاران با تناقض همراه است چرا که گسترش فقر ، خشونت و جرم در جهان باعث افزایش کار در این زمینه می شود . زمینه های همکاری مراقبت سلامت و پزشکی قانون در حال گسترش است و پرستاران وارد آن شده اند تا سردمداران پاسخ نظام سلامت به خشونت باشند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، گفت: بسیار قبل تر از طرح برنامه ی پرستار قانونی ، پرستاران از قربانیان و مرتکب شوندگان، جرم مراقبت می کردند. تا سال 1984، ویرجینیا لینچ ، بنا بر دانش قانونی ، شروع به ایجاد دوره ها ی پرستاری قانونی و تربیت پرستاران برای محیط های کاری شان کرد. او به عنوان اولین پرستاری که به بررسی صحنه ی جرم در تگزاس رفته بود، با خود گفت که بهتر است چیزهایی که آموخته ام را به دیگران نیز بیاموزم . مانند لینچ  همه ی پرستاران قانونی ، باید تجربیات خود را در این زمینه در اختیار سایرین قرار دهند. در سال 1992 ، انجمن بین المللی پرستاری قانونی ، تحت رهبری ویرجینیا لینچ تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: تاکید اولیه آنها بر مراقبت و بررسی قربانیان سوءاستفاده جنسی بود که بعدها ، همه ی مسائل قانونی مرتبط با نظام سلامت را شامل شد . پرستاری قانونی با هیچ کدام از حرفه های قانونی تداخل ندارد و چشم انداز ویژه ای در تیم پزشکی قانونی را دارد. پرستاران قانونی، دانش زیست پزشکی را با مهارت های تفکر انتقادی و درک خود از اصول قانونی و رفتار انسانی در هم می آمیزند. پرستاران قانونی ، نیازهای فیزیولوژیک را می شناسند در حالی که آسیب های روانی و اولویت های قانونی را تشخیص می دهند.

عزتی ادامه داد: پرستاران قانونی هم به زنده ها خدمت می کنند و هم به مردگان (قربانیان ، مظنونین، رفع اتهام شدگان و آنهایی که مورد توجه قرار نگرفته اند. در هر دو قالب نقش سنتی و غیر سنتی ، پرستاران قانونی در مکان های مختلفی از جمله اورژانس ، بخش های روان ، موسسات اصلاح و تربیت و دفاتر پزشکی قانونی ایفای نقش می کنند. پرستاران قانونی ممکن است به جمع آوری شواهد بپردازند ، معاینات پزشکی اجرا کرده ، به دنبال جستجو در موراد مرگ باشند یا مداخلات بحرانی را بر روی قربانیان خشونت و خانواده آنها اجرا کنند. همچنین آنها می دانند که نظرات خود را چگونه در دادگاه ارائه کنند و شهادت دقیق به عنوان شاهد حادثه یا شاهد متخصص را بدهند.

وی با اشاره به نقش پرستار قانونی، گفت: واژه پرستار قانونی نباید کلماتی مانند بیوتروریسم، سواستفاده از الکل و موادمخدر، بلایا ، خودکشی، اهدای بافت و ارگان، خطاهای پزشکی و ایجاد حریق عمدی را تداعی کند. اما با این حال این موارد در حیطه مسائل پزشکی و سلامت دسته بندی می شوند و ناخواسته به دامنه پرستاری قانونی راه می یابد و شاخه های جدیدی مانند مدیریت خطر، دادخواهی کارکنان و سواستفاده از حقوق انسانی ایجاد می کند.

معاون فنی، آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پرستاری کشور، افزود: بخش های ذکر شده از کار پرستاری قانونی، در توضیح پتانسیل های فراوان این رشته در موسسات و حیطه های تخصصی مختلف روشن کننده می باشد .

وی با بیان اینکه پرستار جست و جو گر قانونی در واقع پرستاران RN هستند که مراقبت پزشکی - قانونی جامعی را از بیماران این حیطه به عمل می آورند، افزود: نقش بالینی این پرستاران بر خلاف سایر نقش های دیده شده از پرستاری است. از نوزادان گرفته تا افراد سالخورده ، تمام افراد در همه ی رده های سنی که از سوءاستفاده های جسمی و روحی، غفلت ، سواستفاده جنسی ، آسیب های ناشی از بدهکاری یا سایر آسیب های ناشی جرم رنج برده اند در حیطه ی مراقبت های پرستار جست و جوگر قانونی قرار می گیرند. این پرستاران ممکن است برای بررسی متهمان و مظنونین جرایم بکار گرفته شوند.

عزتی در پایان خاطر نشان کرد: مهارت های مخصوص این پرستاران، شامل هدایت و سندسازی تاریخچه ی قانونی کامل، بی طرفانه ، هدفمند بالینی، بررسی (شامل تصویر برداری های دیجیتالی ، آزمایشگاهی و نمونه طبق قوانین ) ، جمع آوری ، حفاظت از داده ها و حفظ زنجیره ی مستند سازی رویه قضایی است. بیماران تحت مراقبت این پرستاران، مداخله بحران، درمان پزشکی، آموزش و ارجاعات مناسب برای مراقبت در جریان را دریافت می کنند. بنابراین وجود و لزوم پرستار قانونی در ساختار نظام سلامت کاملا مشهود است.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود