گزارش نشست سراسری فعالین صنفی پرستاری در پایتخت

آمار مطالب

کل مطالب : 474
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 46

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 76
باردید دیروز : 33
بازدید هفته : 178
بازدید ماه : 174
بازدید سال : 2908
بازدید کلی : 13530

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 178
بازدید ماه : 174
بازدید کل : 13530
تعداد مطالب : 474
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مهدی امیرجانی مروی
تاریخ : پنج شنبه 15 مهر 1396
نظرات

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری اولین نشست سراسری فعالین صنفی کشوردرسالن اجتماعات سازمان نظام پرستاری برگزار شد. در این نشست صنفی جمعی از فعالین پرستاری از چهار گوشه کشور دورهم جمع شدند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

در این گزارش بخشی از نقطه نظرات این فعالین صنفی بیان می شود:

فلاح اولین سخنران فعال صنفی در این نشست بود که کلام خود را با بیان دکلمه و شعری آغاز کرد:

به نام خالق  پیدا و پنهان

که پیدا و نهان داند به یکسان

درد های ما جامه نیستند تا زتن درآوریم

چامه و چکامه نیستند تا زنای جان برآوریم

دردهای ما نگفتنی،

درد های ما نهفتنی یست

درد ما گرچه مثل درد های مردم زمانه نیست،

درد مردم زمانه است

دفتر مرا دست درد می زند ورق

شعر تازه مرا درد گفته است

درد هم شنفته است، پس در این میانه من از چه حرف می زنم؟

درد حرف نیست، درد نام دیگر من است من چگونه خویش را صدا کنم؟

با بعضی همکلاسی بودم

با بعضی هم دوره

با بعضی همسفر

و با افتخار به همه همکاروهمه پرستار،

ای درخت آشنا

شاخه های خویش را ناگهان کجا جا گذاشتی؟

یا به قول خواهرم فروغ

دست های خویش را در کدام باغچه عاشقانه کاشتی؟

این قرارداد تا ابد میان ما برقرار باد

چشم های من به جای دست های تو

من به دست تو آب می دهم

تو به چشم من آبرو بده

من به چشم های بیقرار تو قول  می دهم

ریشه های ما به آب

شاخه های ما به آفتاب می رسد

ما دوباره سبز می شویم

ما دوباره سبز می شویم.

...

این فعال صنفی پرستاری تهران گفت: سپاس و ستایش بیکران برآستان حضرت حق که توفیق برگزاری این گردهمایی را به ما عطا فرمود، باشد که این فرصت را غنیمت شماریم و لایق محبت بی مانند تک تک شما همکاران باشیم

اکنون که به همت و پیگیری جمعی از پرستاران دلسوز از فضای مجازی گریزی ناگزیر به فضای واقعی زده شده است جامعه پرستاری ایران مفتخر است تا از نظرات آرا و اندیشه های فعالین صنفی خویش آگاه شود

وی افزود: به جرات می توان گفت که فعالین صنفی پرستاری در تمامی حوزه های پرستاری و نظام سلامت صاحب نظر، رای و اندیشه بوده و با تمامی زخم ها و درد های نظام سلامت آشنا هستند

فعالین صنفی پرستاری کشور اکنون گردهم آمده اند تا به مدیران، مسئولان، برنامه‌ریزان وتمامی افراد درگیر و ذینفعان نظام سلامت كشور بگویند که درد های نظام سلامت را می شناسند.

وی ادامه داد: درهیچ دوره ازسازمان نظام پرستاری درهای سازمان به این اندازه به روی فعالین صنفی و پرستاران گشوده نبوده و تا این اندازه با انتقادات و پیشنهادات پرستاری بیان نشده است.

وی اضافه کرد فعالین صنفی این دوره از پرستاری تاثیر گذارترین و آگاه ترین و موثر ترین فعاین پرستاری در طول گذشته پرستاری بوده اند: فعالین صنفی پرستاری کشور از بالین و متن پرستاری برخاسته اند در حوزه های پرستاری و نظام سلامت دارای نظر و اندیشه بوده و با دردها و الام پرستاری کشور اگاه هستند.

وی سپس مشکلات جامعه پرستاری را عدم اگاهی پرستاران از حقوق صنفی خودعنوان داشته و گفت: امروز جامعه پرستاری با کوله باری از مطالبات همراه است که ازعدم اجرای قوانین حوزه پرستاری مانند قانون تعرفه گذاری تا جایگاه پرستاری و شان و منزلت پرستاری در کشور و جامعه است.

ظلی فعال پرستاری آذری زبان کشور نیز با بیان اینکه ازخطه اذربایجان شیرین زبان ودیار شهریاربرایتان پیام اورده ام درتعریف فعال پرستاری گفت: کنش گر صنفی کسی است که بتواند بر معادلات صنفی اثر گذار باشد.

وی ویژگی های فعال صنفی را الگو بودن درعلم و اخلاق و رفتاردانسته و گفت: فعال صنفی باید تعصب حرفه ای داشته و احترام و تکریم به همکار را از اصول اخلاقی خود بداند و اگاهی داشتن و اگاهی دادن از دیگر ویژگی های یک کنش گر اجتماعی در عرصه فعالیت های صنفی است

وی سپس به بیان دو پیشنهاد پرداخت و گفت: اول تشکیل شورا های صنفی توسط فعالین صنفی در بیمارستان ها که به عنوان نمونه در تبریز انجام شد و از هر بخشی یک فعال صنفی معرفی شد و شورایی در بیمارستان شکل گرفت و نماینده ای به هیئت مدیره نظام پرستاری اعلام شد. به نظر من باید برای جلوگیری از موازی کاری و تداخل فعالیت ها پیشنهاد می شود تا شورای عالی نظام پرستاری آئین نامه ای برای آن تعریف کند

وی افزود: پیشنهاد دوم من این است که از پتانسیل فعالین صنفی در سازمان و هیئت مدیره ها و کمیسیون های مربوطه استفاده شود

الوندی از فعالین صنفی  بیمارستان لبافی نژاد پرستار دیگری بود که درخود را فردی مستقل دانست و مهمترین راهکار برطرف شدن مشکلات جامعه پرستاری را افزایش مشارکت پرستاران در سازمان نظام پرستاری دانست و گفت: برای افزایش این مشارکت باید پروانه صلاحیت حرفه ای را به نظام پرستاری واگذار شود تا میزان مشارکت بالا رود.

وی همچنین لزوم مشارکت درفعالیت های صنفی پرستاران را یک ضرورت دانست  گفت: تمام نظام های صنفی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی در این حوزه بسیار فعال هستند و نظام پرستاری نیز باید در این زمینه ورود کند.

وی استقلال را برای فعال صنفی لازم دانست وگفت: باید تمام تشکل های صنفی پرستار ی مانند سازمان نظام پرستاری و خانه پرستار و انجمن پرستاری قوی باشند و بزرگ کردن یک صنف خاص مناسب نیست.

خانم باروئی فعال صنفی بعدی از خطه خراسان و مشهد بود که درابتدا به بیان گزارشی ازعملکرد کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان پرداخته و با اشاره به حضور گسترده پرستاران در تجمع فعالین صنفی مشهد درمقابل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کمیته مطالبات پرستاری خراسان از اولین تشکلات خود جوش صنفی درحوزه پرستاری بود که با کار تشکیلاتی و گروهی خود در حوزه فعالیت های صنفی پرستاری توانست درانتخابات دوره چهارم نظام پرستاری کاملا موفق عمل کند و تمامی منتخبین مورد حمایت خود را در ترکیب هیئت مدیره  این دوره مشهد قراردهد و یکی از موفق ترین تشکل صنفی پرستاری کشور بوده است.

وی افزود: کمیته پیگیری مطالبات پرستاری خراسان درادامه کار خود در قالب هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد توانست همایش بزرگ و کشوری ارتقا سلامت: تعرفه گذاری و پوشش بیمه ای خدمات پرستاری را درهتل میثاق مشهد برگزار کند.

این فعال صنفی درادامه تشکیل بنیاد پروانه سپید را از دیگر فعالیت های فعالین صنفی خراسان دانست و به بیان پاره ای فعالیت های آن پرداخت.

قاسم پور دیگر سخنران این نشست صنفی از فارس بود که به موضوع تاخیر در پرداخت حقوق پرستاران شرکتی در شیراز اشاره کرد و گفت: هیئت مدیره شیراز به علت ناهمگونی ترکیب هیئت تاکنون نتوانسته موفق عمل کند که خوشبختانه با حضور رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جلسه اخیر هیئت مدیره امیدوارم مشکلات بزودی برطرف شود و کمیسیون های فرعی هیئت مدیره تشکیل شود.

وی شجاعت را از ویژگی های مهم یک فعال صنفی دانسته و افزود: غیر از شجاعت، تعیین اولویت ها و اهم و مهم کردن مطالبات صنفی از دیگر ویژگی های یک پرستار فعال صنفی است.

وی دانش سیاسی و اجتماعی و صنفی را از لازمات یک فعال صنفی دانسته وگفت: یک پرستار فعال صنفی باید بتواند با توجه به ویژگی های اجتماعی کشور تصمیم گیری کند و تمامیت نگر باشد و از فن بیان خوبی برای اضهار نظر و بیان مشکلات صنفی استفاده کند.

وی ثبات شخصیت و کنترل احساسات را ازدیگر ویژگی های یک فعال صنفی بر شمرد و گفت: یک فعال صنفی باید مداومت در پیگیری مطالبات صنفی داشته باشد واز منیت بدور باشد ونتیجه کار را حاصل تلاش جمعی بداند.

وی تفکر سیستمی را از مهمترین ویژگی یک فعال صنفی دانسته و گفت: تفکر و دید سیستمی یعنی تفکری که اجزای گسترده داشته باشد و یک فعال صنفی باید دید گسترده و کشوری به مشکلات و مسائل پرستاری داشته باشد.

وی شورای کارکنان در بیمارستان نمازی شیراز را نمونه ای از این تشکل صنفی مورد اشاره ذکر کرد و گفت: این شورا به تناسب  کارکنان هر واحد یک نماینده در آن شورا دارد و به عنوان مثال پرستاری 5 نماینده و رادیولوژی و آزمایشگاه هر کدام یک نماینده دارد و نگهبانی و خدمات و واحد های مختلف و این شورا بین 13 تا 15عضو دارد و مهر ماه امسال انتخابات این شورا است و این نمونه خوبی است.

شاطریان فعال صنفی قم، خود شناسی و خانواده شناسی و جامعه شناسی و سیستم شناسی را از ویژگی های یک فعال صنفی برشمرد و گفت: ما باید و عقلانیت و صداقت و شفافیت بیشتری حرکت کنیم و تعامل رابه عنوان یک اصل مورد توجه داشته باشیم و ما باید به عنوان یک فعال صنفی در کنار فعالیت های صنفی در چهارچوب فعالیت های مالی به اخلاقیات و شرح وظایف توجه داشته باشیم

وی استفاده ازنقد را در پیگیری مطالبات موثر دانسته و گفت: فعالین صنفی باید جریان شناسی را بدانند و باید دافعه های سیستم را تبدیل به انگیزه به عنوان جاذبه های سازمان استفاده کرد

خانم اکبرزاده فعال صنفی جوان مازنداران که تازه شش ماه از ترک محیط  دانشجویی و ورود او به عرصه کار و تلاش می گذرد از توجه  ویژه سازمان به ورود دانشجویان در فضای صنفی گفت: دانشجویان به علت روحیه خاص عدالت جوی خود بسیار می توانند درزمینه مطالبات صنفی موثر باشند زیرا که دغدغه های یک پرستار شاغل را ندارند.

وی توجه به کار ریشه ای را ازویژگی های کار با دانشجو دانسته وگفت: وقتی دانشجویی از زمان دانشجویی خود با فعالیت های صنفی اشنا باشد قطعا با دید بازتر و آگاهی بیشتری وارد عرصه خدمت شده و بیشتر می تواند درارتقا جایگاه پرستاری موثر باشد.

در ادامه این جلسه و در بخش پرسش و پاسخ، فعالین صنفی با طرح سوال و پرسش و پاسخ و بحث های گروهی خود به نقش و جایگاه و خواسته ها و مطالبات صنفی پرستاری پرداختند.

 



تعداد بازدید از این مطلب: 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








http://khp.ir
کمیته پیگیری مطالبات پرستاری استان خراسان بدنبال تجمع 23 آذر پرستاران معترض در سراسر کشور از جمله در مشهد و به دنبال دعوت دفتر محترم رییس جمهور برای پیگیری خواسته های معترضین در آن روز تشکیل گردید . در کمیته خراسان نماینده هایی ازبیمارستان های مختلف شهر مشهد و نیزشهرستان های مختلف استان حضور دارند واین کمیته ها محل تصمیم گیر واعلام خواسته های پرستاران در سطح کشور می باشند .


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود